Słownik badacza

A

B

C

D

E

F

H

I

K

M

O

P

R

S

T

U

W


Badanie najczęściej jednorazowe, dotyczące konkretnego problemu marketingowego.
AIO (Activities, Interest, Opinions — „działania, zainteresowania, opinie”)
Metoda stosowana dla ustalenia postępowania, zainteresowań oraz poglądów konsumentów w celu zaprojektowania przekazów marketingowych dostosowanych do poznanych cech potencjalnych nabywców. Informacje uzyskuje się za pomocą badań ankietowych zawierających pytania odnoszące się do sposobów wykonywania różnych czynności w gospodarstwach domowych, spędzania wypoczynku, dokonywania wyboru i zakupu produktów itp.
ANALIZA CONJOINT
Metoda klasyfikacji i analizy danych pomiaru preferencji konsumentów, opracowana w 1964 roku przez statystyka Tukey'a i psychologa Luce'a, obecnie szeroko stosowana w badaniach ilościowych.
ANALIZA SWOT
Analiza silnych (strenghts) i słabych (weaknesses) stron danego przedsięwzięcia, możliwości (opportunities) i zagrożeń (threats), jakie ono stwarza. Analiza SWOT może dotyczyć zarówno całego przedsiębiorstwa, danej jednostki organizacyjnej, asortymentu produktów lub poszczególnego towaru. W podstawowym schemacie badania wyróżnia się czynniki wewnętrzne i zewnętrzne, w ich zaś ramach określa się silne i słabe strony, szanse i zagrożenia danego projektu. Pogłębiona analiza SWOT zawiera listę dodatkowych czynników, które analizowane są pod kątem owych czterech kategorii. Wśród warunków wewnętrznych wyróżnia się m. in. takie elementy, jak: zarządzanie, marketing, finanse, kwalifikacje personelu, badanie i rozwój (B+R). Natomiast analiza otoczenia zewnętrznego obejmuje poznanie na przykład czynników społecznych, istniejącej na rynku konkurencji, dostępnych technologii, ustawodawstwa, norm i regulacji prawnych. Analiza SWOT pozwala zatem określić strategiczne czynniki, które mogą mieć wpływ na powodzenie i działalność przedsiębiorstwa. Istotnym zadaniem staje się wydzielenie spośród nich czynników krytycznych, dzięki którym można będzie rozwijać silne strony projektu, niwelować (bądź ograniczać) strony słabe, maksymalnie wykorzystywać istniejące możliwości i pojawiające się szanse oraz unikać przewidywanych zagrożeń i niebezpieczeństw.
ANIMALIZACJA
Technika projekcyjna wykorzystywana w badaniach jakościowych. Respondenci mają za zadanie wyobrazić sobie dany produkt/markę jako zwierzę (stąd nazwa). Wyniki badania interpretuje się zwracając uwagę na stereotypowe cechy ludzkiego charakteru przypisywane zwierzętom, np. pies – wierność, lis – przebiegłość itd. Technika ta, podobnie jak personifikacja, pozwala ujawnić szereg nieświadomych, bądź świadomie ukrywanych poglądów oraz emocji badanych osób.
ANKIETA
Kwestionariusz zawierający zbiór specjalnie dobranych pytań; wykorzystywany do prowadzenia badań marketingowych mających na celu poznawanie opinii nabywców na temat oferowanych produktów, dogodności obsługi, skłonności zakupu wprowadzanych na rynek nowych produktów itp.
ANKIETER
Wykwalifikowana osoba, przeprowadzająca z respondentami osobiście (face-to-face) lub telefonicznie wywiad kwestionariuszowy.
BADANIA AAU
(Attitude, Awareness, Usage „postawa, świadomość, stosowanie”) — typ badań systematycznie śledzących zmiany w zachowaniu, postawie i świadomości klienta wobec produktów, a także sposobów wykorzystania różnych rodzajów produktów i poszczególnych marek.
BADANIA AD HOC (custom-designed)
Badanie najczęściej jednorazowe, dotyczące konkretnego problemu marketingowego.
BADANIA BUSINESS TO BUSINESS
Badania, w których respondentem jest przedstawiciel przedsiębiorstwa; badania te pozwalają badać m.in. mechanizmy decyzyjne kontrahentów, ich potrzeby, jakość dystrybucji, jakość pracy, klimat wewnątrz firmy.
BADANIA DOMOWE
Metoda badań rynkowych polegająca na przeprowadzaniu wywiadów w domu konsumenta w regularnych odcinkach czasu - co tydzień, co miesiąc - w celu określenia, jakie produkty i jak często kupują domownicy.
BADANIA DNIA NASTĘPNEGO (day-after recall)
Metoda polegająca na przeprowadzeniu pomiaru (wywiadu) na temat wydarzeń z dnia poprzedniego, np. obejrzenia reklamy, dokonanych zakupów, słuchanych stacji radiowych, oglądanych stacji TV itp.
BADANIA ILOŚCIOWE
badania, których zadaniem jest opisanie zjawiska w wyznaczonym zakresie tematycznym według przyjętych wcześniej kategorii (wskaźników, standardów). Do ich realizacji wykorzystuje się standaryzowane narzędzia (najczęściej kwestionariusze wywiadu lub ankiety). Dane w ten sposób zdobyte poddaje się analizie za pomocą programów statystycznych. Najczęściej przeprowadzane na dużych próbach.
BADANIA JAKOŚCIOWE
Badania tzw. swobodne, pozwalają wyjaśnić motywy, postawy i preferencje konsumentów. Wyników tych badań nie można uogólniać na badaną populację. Szczególnymi typami badań jakościowych są m.in.: zogniskowane wywiady grupowe (FGI), diady, triady, IDI.
BADANIA KLIMATU WEWNĄTRZ FIRMY
Anonimowe badanie przeprowadzone wśród pracowników badanej firmy.
BADANIA KONSUMENCKIE
Badania, w których respondentem jest konsument, będące źródłem informacji na temat preferencji, satysfakcji i lojalności konsumentów.
BADANIA MARKETINGOWE
Proces zbierania, gromadzenia i przetwarzania danych, wspomagający świadome zarządzanie przedsiębiorstwem; podstawa wszystkich decyzji marketingowych w nowocześnie zarządzanej firmie.
BADANIE SITE-CENTRIC
Badanie polegające na mierzeniu aktywności użytkowników Internetu. Badanie jest prowadzone od strony witryny internetowej.
BADANIA SYNDYKOWANE
Badania powtarzalne, w których powstanie inwestuje firma badawcza, zaś każdy klient może kupić wyniki tych badań (np. panel, telemetria).
BADANIA TRACKINGOWE (trucking study)
Badanie ciągłe, pomiar powtarzany z tą samą częstotliwością (pomiar systematyczny) oparte na tej samej próbie, jednak w odróżnieniu od panelu nie korzystające z tego samego źródła danych.
BADANIE USER-CENTRIC
Badanie polegające na mierzeniu aktywności użytkowników w Internecie. Jest ono prowadzone od strony użytkownika, dzięki stworzeniu panelu internautów.
BADANIA WIDOWNI/SŁUCHACZY
Proces pomiaru i analizy słuchaczy radia i widowni telewizyjnej. Dane uzyskane w jego wyniku wraz z danymi o nakładzie gazet i czasopism stanowią podstawową informację dla szefa marketingu i agencji reklamowej planującej zakup mediów.
BADANIA ZZA BIURKA (desk research)
Zbieranie istniejących już informacji, danych wtórnych. Metoda względnie tania i szybka, choć czasem dostarcza informacji nieaktualnych, zbyt ogólnych lub rozmijających się z faktycznym celem badania.
BLIND TEST (TEST ŚLEPY)
Badania polegające na testowaniu przez respondenta produktów bez ujawniania ich wizualnej identyfikacji (najczęściej w białym opakowaniu z naniesionym kodem produktu), testowanie samego produktu bez podawania respondentowi nazwy marki lub producenta.
BŁĄD STATYSTYCZNY
Określenie dokładności badania, średni standardowy błąd oszacowań związany z doborem próby.
BRIEF
Inaczej zapytanie ofertowe, w którym określa się cele badania, zakres tematyki, terminarz, ewentualny budżet.
BURZA MÓZGÓW
Metoda zespołowego poszukiwania nowych pomysłów rozwiązania problemów, stosowana w ramach intuicyjnych metod przewidywania. Myślą przewodnią burzy mózgów jest pobudzenie uczestników sesji, aby generowali jak najwięcej pomysłów.
CAPI (Computer Assisted Personal Interviewing)
Wywiady przeprowadzane bezpośrednio (osobiście) z osobami z próby losowej lub grupy docelowej przy wsparciu komputerów przenośnych.
CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing)
Wywiady przeprowadzane przez telefon przy wsparciu oprogramowania komputerowego; główne zalety badań realizowanych tą metodą to: krótki termin realizacji, większe możliwości kontrolne i stosunkowo niski koszt dotarcia do respondenta; nie zawsze znajdują zastosowanie praktyczne (np. w wypadku konieczności zastosowania kart respondenta).
CENTRAL LOCATION (in-hall test)
Badania konsumenckie przeprowadzone w wyznaczonej lokacji (sklep, supermarket lub specjalnie adoptowane pomieszczenia), zazwyczaj połączone z konsumpcją lub oceną opakowania, konceptu bądź reklamy; zaletą jest możliwość uzyskania odpowiedzi od wielu respondentów w krótkim czasie.
DIADA
Szczególny rodzaj badań jakościowych, w których moderator prowadzi dyskusję dwóch respondentów.
EGONOMIA
Zjawisko społeczne, w którym klient wybiera produkty ze względu na ich indywidualne i unikatowe cechy.
ESOMAR
Europejskie Stowarzyszenie Badaczy Opinii Publicznej i Rynku (European Society for Opinion and Marketing Research); największe międzynarodowe stowarzyszenie osób profesjonalnie zajmujących się badaniami. Zasługą ESOMARU jest stałe podnoszenie standardów metodologicznych i etycznych badań.
FIELDWORK
Proces realizacji terenowej. Fieldwork to też nazwa pierwszej w Polsce agencji badań marketingowych specjalizującej się w realizacji terenowej.
FGI (Focus Group Interview)
Zogniskowane wywiady grupowe, jedna z najpopularniejszych metod badań jakościowych; dyskusja grupowa (najczęściej z udziałem od 6 do 12 osób), którą prowadzi moderator, stosowana do określenia zachowań i zwyczajów konsumentów.
HALL-TEST
Badania prowadzone w wyznaczonym do niego miejscu (np. w wynajętej sali, w kinie) mające na celu testowanie produktu, badanie postrzegania reklamy i inne. W tego typu badaniach, w odróżnieniu od badań typu central location, narzędziem jest zazwyczaj ankieta samodzielnie wypełniana przez respondentów.
IDI (Individual in-Depth Interview)
Badania jakościowe, w których zbierane są informacje od jednego respondenta. bez wpływu osób trzecich, podczas badania złożonych, wieloetapowych procesów postępowania nabywcy i/lub kiedy poruszane są zagadnienia kontrowersyjne, osobiste i intymne. Pozwalają na dotarcie do emocjonalnych i motywacyjnych wzorów zachowań nabywców. Badania IDI powinno stosować się z innymi badaniami jakościowymi, w celu wyjaśnienia lub poszerzenia rezultatów tych badań.
KONTROLER
Osoba wyspecjalizowana w przeprowadzaniu kontroli rzetelności pracy ankietera, działająca niezależnie od sieci ankieterskiej.
KOORDYNATOR TERENOWY
Osoba o wyższych kwalifikacjach i szerszym zakresie wiedzy niż ankieterzy, pracująca w terenie lub w centrum telefonicznym, której zadaniem jest koordynowanie prac badawczych w imieniu firmy badawczej.
KWESTIONARIUSZ WYWIADU
Podstawowe narzędzie pracy ankietera. Usystematyzowana merytorycznie lista pytań skierowanych do respondenta.
KONTROLA
Procesy mające na celu uwiarygodnienie zebranych danych, przeprowadzane przez niezależnych od sieci ankieterskich pracowników. Kontrola odbywa się na każdym etapie prac terenowych, jak i po ich zakończeniu. Obejmuje zarówno kontrolę rzetelności jak też logiczności i spójności odpowiedzi.
MODERATOR
Osoba prowadząca pogłębione wywiady grupowe, czasem również pogłębione wywiady indywidualne.
MYSTERY SHOPPING
Spojrzenie na jakość obsługi oczami klienta, popularnie zwana „tajemniczy klient”. W rolę zwykłego konsumenta wciela się specjalnie przeszkolony ankieter.
Badanie to jest formą monitorowania jakości działalności punktów sprzedaży detalicznej i usługowych.
OMNIBUS
Badanie wielotematyczne, prowadzone na losowe, reprezentatywnej grupie Polaków, zlecane zazwyczaj przez kilku klientów wykupujących w danym Omnibusie określoną liczbę pytań.
PANEL
Rodzaj badań ciągłych przeprowadzanych na stałej próbie respondentów, odbywający się w regularnych odstępach czasu.
PILOTAŻ
Proces poprzedzający właściwe badanie. Sprawdzenie w terenie przygotowanych do badań narzędzi, sprawdzenie zrozumiałości zagadnień kwestionariusza wśród respondentów. Przeprowadzany na małej próbie (zwykle od 5 do 10 wywiadów).
PLIKI WYNIKOWE
Zestawienie wyników badania zakodowanych komputerowo. Podstawowa forma przekazywania wyników przez fieldwork.
POSTTEST
Badanie reklamy, przeprowadzane po przeprowadzonej kampanii reklamowej.
POZYCJONOWANIE PRODUKTU
M.in. plasowanie produktu, product positioning — wykreowanie koncepcji produktu i jego wizerunku w celu pożądanego jego ulokowania w umyśle klienta. Jest to proces pozyskiwania pożądanej dostrzegalności przez konsumentów i potencjalnych nabywców produktów i samego przedsiębiorstwa. Polega na eksponowaniu rzeczywistych walorów produktu wynikających z takich cech jak: unikalność bądź ogólna dostępność, wysoka jakość, niezawodność, bezpieczeństwo użycia, cena we właściwej relacji do wartości. W przypadku pozycjonowania konkurencyjnego produkt jest bezpośrednio konfrontowany z produktem konkurenta. Pozycjonowanie sprzedażowe to skupienie działań na prezentacji i promocji w miejscach sprzedaży za pomocą środków merchandisingu. Pozycjonowanie zorientowane na produkt skupia się na jego cechach, opakowaniu, cenie, a przede wszystkim na wartości i użyteczności produktu, zorientowane na konsumenta natomiast na eksponowaniu unikalnych wartości dla szczególnego rodzaju satysfakcji nabywcy.
PRETEST
Badanie reklamy, przeprowadzane przed jej wyemitowaniem.
PRÓBA
Wyodrębniona zgodnie z procedurami badania część populacji. Na podstawie doboru próby przygotowuje się wnioski opisujące całą badaną populację.
RAPORT
Prezentacja wyników badania w formie pisemnej bądź graficznej.
REKRUTER
Osoba, która rekrutuje respondentów do badań jakościowych.
RESPONDENT
Osoba biorąca udział w badaniu, odpowiadająca na pytania.
SCENARIUSZ WYWIADU
Narzędzie wspomagające w prowadzeniu wywiadów pogłębionych.
SKALOWANIE
Odwzorowanie mierzonej cechy za pomocą wybranej skali.
SONDAŻ
Standaryzowana procedura zbierania danych (informacji) w sposób bezpośredni od zbiorowości lub reprezentatywnej próby; narzędziem gromadzenia informacji jest ankieta lub wywiad.
TARGET
Grupa docelowa.
TECHNIKI PROJEKCYJNE
Techniki badające nie do końca uświadomione preferencje, potrzeby, przekonania i motywy; najczęściej stosowane techniki projekcyjne to: test niedokończonych zdań, kolaż, personifikacja lub animalizacja.
TEST PRODUKTU
Badanie polegające na testowaniu przez respondenta produktu istniejącego lub dopiero mającego wejść na rynek.
TEST KONCEPTU
Badanie polegające na zebraniu opinii respondenta o produkcie jeszcze nieistniejącym na rynku, przedstawionym respondentowi za pomocą konceptu.
TRACKING
Badanie ciągłe, przeprowadzane w równych odstępach czasu, oparte na tej samej próbie, jednak w odróżnieniu od panelu nie korzystające z tego samego źródła danych.
TRIADY
Szczególny rodzaj badań jakościowych, w których moderator prowadzi dyskusję trzech respondentów.
USAGE AND ATTITUDE (U&A)
Badanie opisujące zachowania konsumentów związane ze zwyczajami zakupowymi, znajomością, opinią i oczekiwaniami wobec produktu czy marek.
WYWIAD OSOBISTY (face-to-face)
Wywiad przeprowadzany przez ankietera z respondentem dobranym w oparciu o zadane kryteria.
^ wróć na górę